Wednesday, March 8, 2006

Tentang Nama

Mungkin anda pernah mendapat respond dari kenalan baru..."wahh,sedap nama".Mungkin sebahagian daripada kita rasa bangga dan mungkin juga kelu lidah untuk berkata-kata.Setiap ibu bapa pasti pening kepala untuk bagi nama pada anak..sudah pasti inginkan nama yang memberi makna yang baik-baik..termasuk juga aku. Setiap kali orang bagi respond nama aku sedap(bukan semua).aku mula terfikir layak ke aku jadi pemilik nama tersebut..hendak sedapkan hati sendiri aku berbisik, "kenapa tidak jadikan nama yang ibu bapaku bagi sebagai motivasi"..kalau baik maknanya berusahalah supaya jadi baik kan?
Apa salahnya kita semua yang mempunyai nama yang bermakna 'baik' tunjukkan contoh yang baik dari segi tingkah laku,personaliti,imej dan sikap.Tidak mungkin kita suka dengar atau lihat pemilik nama yang 'baik' buat jenayah kan? Nama Islamik, tapi sikap sebaliknya..sedih.Kepada aku dan kamu, tepuk dada tanya Iman.

p/s: terima kasih buat ibu dan ayahku..

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home