Monday, March 13, 2006

Si Tukang Gunting


Sambil aku menunggu giliran di kedai gunting rambut.Aku perhatikan gelagat si tukang gunting dan pelanggannya..Aku tidak berapa ambil peduli tentang topik yang mereka bualkan,mungkin topik yang dibualkan tidak menarik perhatian aku,aku hanya memerhati.Memang hobiku memerhati. .Jalan cerita ini pun hasil dari kotak imaginasiku semata-mata.

Sambil si tukang gunting menggunting rambut seorang pemuda,mereka pun rancak berborak. Macam-macam hal yang mereka bualkan,dari topik bola,minyak sampailah ke topik Tuhan.
"Sebenarnya saya tidak percaya yang Tuhan itu ada seperti yang kamu cakap ada tadi,"kata si tukang gunting selamba. Pemuda tadi pun terkejut,lalu bertanya,"Kenapa kamu tiba-tiba cakap macam tu?"
"Betullah kan,kalau Tuhan itu ada,mana mungkin kita dapat lihat negara kita banjir, diserang virus selsema burung, dan macam-macam bencana lagi,"tegas si tukang gunting.
Pemuda tadi pun berfikir dan hanya mendiamkan diri,bukan tanda dia setuju tapi supaya si tukang gunting tadi tidak meleret panjang....Setelah selesai menggunting rambut,pemuda tadi pun keluar.
Sambil berfikir tentang kata-kata si tukang gunting tadi,dia pun terserempak dengan seseorang yang berambut panjang yang tidak terurus..Pemuda tadi pun terus kembali berjumpa dengan tukang gunting tadi dan berkata, " saya rasa tukang gunting pun tidak wujud!"..Tukang gunting tu pun melenting sambil berkata," Awak ni gila ke? habis tu siapa yang gunting rambut awak tadi? bukankah saya si tukang gunting."
"Tidak,kalau ada tukang gunting,kenapa orang di luar tadi rambutnya panjang,tidak terurus pula tu,"tegas pemuda tadi.
"Itu bukan salah saya, dia yang tidak datang ke kedai saya,kalau dia datang,mesti saya guntingkan rambut dia,"balas si tukang gunting.
"Ya,awak memang betul,"kata pemuda tadi.
"Seperti tadi,Tuhan itu memang ada.Apa yang terjadi sekarang,manusia ni sombong,golongan macam ni tidak mahu mencari dan mengadu kepada-Nya..Itulah sebab,semakin banyak bencana dekat dunia ini".

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home