Friday, January 26, 2007

Tamak.

Tersebutlah kisah tentang seorang manusia yang mempunyai sifat tamak. Diceritakan, ada sebuah kapal yang mengalami kecelakaan di laut. Di dalam kapal itu terdapat banyak kotak yang penuh berisi dengan wang.

Melihat kejadian itu, maka terdapat anak kapal mengeluarkan kotak tersebut untuk diselamatkan.Namun, ketika kapal mulai tenggelam, mereka membiarkan kotak wang tersebut.
Mereka segera ke sekoci.

Sambil mereka ke sekoci, sang Nahkoda melihat salah seorang anak kapal yang membawa kapal kecil. Orang itu memecah kotak yang berisi wang.Lalu dia segera memasukkan wang itu ke dalam saku sehingga penuh. Nahkoda segera memanggilnya :

"Hoi! cepatlah naik ke dalam sekoci ni! Kalau kau lambat,kami terpaksa tinggalkan kau!"

" Sudahlah, jangan banyak bicara! tinggalkan aku sendirian. Sesungguhnya aku telah lama hidup menderita. Aku bercita-cita untuk mati dalam keadaan kaya. Inilah masa yang aku tunggu! Pasti aku akan........."

Belum selesai berbicara, tiba-tiba gelombang laut menyambarnya dengan ganas. Dia tenggelam bersama wang di dalam sakunya. Dia mati kerana sifat tamaknya. Begitulah akibat sifat tamak dan rakus. Untuk itu, hendaknya kita menjauhi sifat buruk ini agar kita tidak tidak menjadi rugi kerana ketamakan kita.

/* Bagaimana di tanam, begitulah dituai */

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home