Monday, September 4, 2006

Erti merdeka!















Luahan hati anak merdeka

Tepat jam 12.00 pagi, 31 Ogos 2006, seluruh ruang angkasa Kuala Lumpur dilimpahi dengan gemerlapan cahaya bunga api yang datang dari Menara Berkembar Petronas (KLCC).Bercahayalah Kuala Lumpur dengan percikkan bunga api, tatkala embun pagi mula tipis melayap disetiap batang tubuh manusia.

Seketika sebelum sambutan malam 31 Ogos, di KLCC, 'rumah Allah' (Masjid Assyakirin) di isi bagi merafak doa bermunajat kepada Allah memohon keberkatan. Mengingatkan tetamu kepada Allah yang maha kuasa. Begitupun, di sebelah kanan masjid, suasana lebih bising dengan konsert ambang merdeka.

Konsert hiburan diadakan semata-mata untuk memberi santapan 'rohani' anak muda kota supaya lupakan sejenak kisah peribadi kerana yang penting 'kebebasan' sempena Malam Kemerdekaan.

Maksiat..maksiat bersepah..

Di celah kelekaan itu muncul sekumpulan anak muda untuk mengedar risalah kesedaran tentang gejala murtad dan masalah sosial serta penghayatan merdeka menurut Islam.

Pada mulanya 'team dakwah' tadi berasa seriau untuk mengedarkan risalah..bukan takut,tapi segan dengan pelbagai keletah anak muda,pergaulannya,pakaiannya,dan sikap mereka.Selepas beberapa ketika,barulah team dakwah tadi naik semangat.

Aku pelik..
dalam pada team tadi membuat operasi, kelibat penguatkuasa agama Jabatan Agama Islam Wilayah (Jawi) haram tidak dilihat. Apa mereka buat tatkala anak muda mabuk asmara bercumbu tanpa melihat batas agama?
Mungkin mereka terlalu sibuk memantau khatib di masjid supaya tidak memberi khutbah megenai gejala murtad!
Dibuatnya teks khutbah supaya 'kita' tidak menganjurkan konsert sempena merdeka kerana banyak negatifnya..bla...bla.. persoalannya siapa 'kita' tu? Bagaimanakah ada asap tidak berapi? Retorik semuanya!

Pihak yang diberi kuasa sibuk merisik 'team dakwah' tadi,seolah-olah team tadi pihak yang bersalah..Tapi berdiri macam kayu apabila melihat anak muda lain berhibur semacam lupa dunia dan akhirat.

Di harap insiden pasangan berasmara dan anak muda berkeliaran di malam merdeka tidak akan berulang lagi pada tahun akan datang.Merekalah yang bakal menerajui kepimpinan negara..Kalau tidak pun,merekalah yang bakal kita pimpin..

Tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata.

/* Blogger penembak curi? */

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home