Tuesday, October 20, 2009

Memori



Syawal juga telah berlalu,sekarang kita berada dalam bulan Dzulka'edah.
Walaupun lagu ini khusus untuk Hari Raya,yang tersiratnya lebih berkisarkan pengorbanan seorang ayah kepada anaknya.Terasa dekat video klip ini dengan aku.

Memori tahun 80-an.
Ketika itu usia aku 5 tahun,dan adik perempuan aku berusia 3 tahun. Ayah menyewa rumah di Klang Lama.Setiap malam ada penjual sate yang menaiki basikal akan melintasi rumah kami sambil membunyikan locengnya untuk menarik perhatian.
Hendak dijadikan cerita,pada satu malam itu,kami dua beradik ingin memakan sate.Kami tidak pernah ambil pusing pun akan bunyi loceng si penjual sate,entah kenapa kami dua beradik beria sangat hendak makan sate pada malam tersebut. "Ayah,hendak sate",pujuk kami.Ayah hanya mendiamkan diri.
Penjual itu makin kuat melagukan "sate.sate..sate". "Belilah sate,ayah,kami hendak makan",teriak kami.
Ayah tidak bersuara,lalu menutup pintu supaya jertian penjual tadi tidak kedengaran.Apa lagi,kami dua beradik pun menangis dan menjerit hendak sate.Ayah tidak memarahi kami,hanya mampu berkata,"Nanti ayah ada duit ayah belikan." Kami terus menangis dan memaksa ayah beli sate.
Ayah membiarkan kami,lalu masuk ke bilik kerana tiada duit untuk membeli sate sambil menitiskan air mata... ...

Cukup bulan ayah belikan kami sate Ria yang sangat popular pada zaman itu.Kami pun menikmati sate sepuas-puasnya tanpa mengerti pengorbanan ayah pada masa itu.

Baru sekarang aku mengerti dan terasa sebak bila teringat kisah ini.

Info: Sate disebut sate', satay disebut satai.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home