Thursday, May 28, 2009

Kenangan di 'ABUBAK'

Aku terkenangkan zaman aku dan rakan-rakan menyewa rumah yang di beri nama 'Abubak'.
Aku,si Jawa Johor,2 orang si mamat Ganu,2 orang Jawa Klang,abe Klate,dan mamat Penang.
Umur kami berbeza-beza,aku dan dua orang lagi sebaya,yang lainnya semua lebih senior.
Mula-mula kenal,aku panggil abg pada yang senior,lama-kelamaan panggil 'kau' dan 'aku' saja,lebih mesra.
Tapi itu bukan tiket untuk aku tidak hormat mereka,walaupun kami guna panggilan 'kau' dan 'aku', aku tetap hormat mereka sebagai senior.Tidak sesekali untuk mengambil kesempatan,kalau tidak jalinan persahabatan tidak akan kekal lama.

Belakang rumah Abubak tu Masjid.Masih terngiang-ngiang lagi laungan azan oleh Pakcik Tabligh setiap kali masuk waktu solat,terutamanya Subuh.Azan yang di kumandangkan sangat-sangat memecah keheningan Subuh.Suaranya sangat kuat,garau seolah-olah dia berada di sebelah telinga.Jadi,aku tidak perlu risau dan jarang kunci jam pada waktu Subuh,cukup dengan laungan azan dari Pakcik Tabligh tadi.Tidak patut kalau manusia di sekeliling Masjid itu tidak bangun dan pergi ke Masjid.

Pada satu hari tu,aku mendapat kecelakaan jalan raya ketika balik dari kuliah.Motor aku tegelincir dek pasir yang terdapat di atas jalan.Luka sana sini,kepala lutut yang paling dalam lukanya.Apabila di rumah,aku terpaksa memakai seluar pendek atas alasan sukar untuk bergerak.Makan seminggu juga,untuk luka di lutut betul-betul kering.Selepas 2 minggu,lutut aku sudah beransur pulih,tapi aku tetap pakai seluar pendek sebab selesa dan senang.

Pada satu tengah hari,kami satu rumah menonton televisyen.Sambil menonton,mamat Penang berbisik pada aku,"Sekejap lagi nak jumpa kau ya".Aku menganggukkan kepala.
Selepas habis tengok cerita,semua buat kerja masing-masing.Tinggal kami berdua tercongok depan televisyen. Dia pun memulakan bicara,"Aku hendak cakap sikit ya,kau jangan kecil hati dan fikir aku ni berlagak." Aku dengan muka selamba,"ok je,aku tak kisah pun.

"Aku cuma hendak tanya,macam mana dengan lutut kau?sudah baik ke?"tanya dia.
"Alhamdulillah,sudah baik,hendak berlari pun boleh",aku menjawab.
"Kau tahu kan,aurat lelaki dari mana sampai mana?"tanya si mamat penang.
"Tahulah,pusat sampai lutut,"dengan yakin aku menjawab.
"Kalau macam tu,kau sudah boleh pakai seluar panjang lepas ni kan"sambungnya lagi.
"Memang selama ni aku pakai seluar panjang,dekat rumah je aku pakai seluar pendek,ini pun sebab lutut aku luka."aku menjawab kehairanan.
"Masa lutut kau luka tidak mengapa,ada kelonggaran,sekarang sudah baik.Walaupun dalam rumah,kita kena tutup aurat juga.Dari paras pusat sampai lutut kita wajib tutup walaupun sesama lelaki,dan perempuan dengan perempuan,"terangnya lagi.
"Erk,aku betul-betul tidak tahu pasal perkara ini,"jawab aku kekeliruan.
"Tidak mengapa,sekarang kau sudah tahu kan?,"balas si mamat penang.
"Baiklah,sekarang ini aku betul-betul sudah tahu batas aurat yang sebetulnya",aku tersenyum dengan puas hati.

Nah.!kesan teguran itu aku ingat sampai sekarang,dan aku sangat menghargainya.Aku sangat tertarik dan menghargai Uslub Dakwah yang dia gunakan.Sambil menegur sambil mendidik.Itu antara adab yang kita lupa.Hukumnya haram jika tidak menutup aurat,tetapi kawan aku tidak menegur aku dengan melulu.Cuba bayangkan kalau dia menegur dengan cara,"Hei,nampak kepala lutut..! HARAM.! Masuk Neraka..!". Agak-agaknya apa reaksi aku atau orang lain yang ditegur sedemikian rupa? Mungkin aku menjawab "siapa suruh tengok" atau "kau peduli apa" atau "elehh,macam bagus", itu mungkin respons yang akan aku bagi pada masa itu.

Setiap perilaku dan amalan harian para pendakwah dan umat Islam hendaklah mencerminkan kesucian Islam yang menjamin kesejahteraan dan ketenteraman sejagat. Setiap tindakan akan dilihat oleh masyarakat non Muslim untuk dinilai sebelum menerima Islam. Tingkah laku mestilah berasaskan nilai tauhid, mengikut syariat Islam serta berbentuk ajakan kepada kesempurnaan Islam

Pendidikan Islam sendiri merupakan proses mendidik akal, jasmani, dan rohani manusia berasaskan nilai-nilai fitrah insaniah. Proses pendidkan Islam ini akan membina akhlak dan membawa kepada kehidupan yang sempurna. Dakwah secara ini perlu merujuk kepada cara dakwah Rasulullah S.A.W semasa di peringkat awal Islam yang lebih memberi penekanan kepada psikologi, rohani dan perasaan.

Dakwah juga boleh dijelaskan sebagai tugas untuk "secara aktif" menggalakkan umat Islam dalam penerusan kewarakan lebih kuat dalam semua aspek hidup mereka," suatu takrifan yang telah dijadikan pusat pada fikiran Islam sezaman.

Sampai sekarang aku masih ingat teguran tersebut,aku sangat bersyukur dan sangat terkesan di hati.

~ Pengalaman aku, perempuan kurang ambil pusing auratnya bila sesama perempuan ~

1 Comments:

Blogger Ummu Mar'ie & Mar'iyah said...

memang bagus teguran yg mcm tu kan..bil hikmah..

yup, memang betul..perempuan jrg nak jg aurat bila sesama perempuan (pengalaman di asrama dulu2)..tp akak rasakan, mungkin sebab takada org yg nak tegur mcm si mamat pinang tu kut..kebanyakkan tak tahu (mcm kamu juga..hehehe.;)takdak ilmu dan sbgnya..

so, utk yg tahu wajib utk kita jd mcm mamat piang tu...berdakwah bil hikmah, mcm yg akak buat kat tempat kerja akk skrg..bg usrah + tazkirah pasal aurat..sikit2 selit suruh/galakkan pakai stokin kaki..

wallahualam..

5:22 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home