Friday, June 12, 2009

Jenama

Mungkin ada di kalangan kita pernah menyebut 'Colgate'.Hendak beli 'Colgate',guna 'Colgate'..Hmm..hendak beli 'Colgate' apa ya? 'Colgate' cap 'Darlie' atau 'Mukmin'.Walhal 'Colgate' adalah salah satu jenis jenama Ubat Gigi.Disebabkan produk tersebut telah lama bertapak di Malaysia,dan jenama lain masih tidak sepopular jenama Colgate.Cuma kebelakangan ini,jenama 'Colgate' sedikit terjejas kerana rakyat sudah mula beralih arah ke produk yang lebih Islamik yang tidak ada isu boikot.Di tambah pula dengan isu ketiadaan logo Halal JAKIM.Baru-baru ini syarikat tersebut mula memainkan peranan di iklan,bahawa untuk memilih produk penjagaan mulut,bukan hanya logo Halal,tetapi florida juga penting.Adakah tarikan baru produk Colgate, dengan tema 'Kini dengan logo halal Malaysia' mampu menarik minat rakyat semula? Ada kemungkinan ke,selepas ini produk ubat gigi jenama Halagel akan mengatasi Colgate? Adakah orang akan guna jenama Halagel untuk merujuk sebagai ubat gigi selepas ini?

Para ibu bapa juga,sering menggunakan jenama 'Pampers' untuk merujuk kepada lampin pakai buang.Untuk menyebut lampin pakai buang,memang terlalu panjang.Jadi,kerana itu kebanyakan orang lebih senang menyebut 'Pampers',kerana itu produk yang popular untuk lampin pakai buang.

Begitu juga dengan makanan mee segera.Kalau ditanya pada kita,apa agaknya yang terlintas di fikiran kita? Sudah pasti,'Maggi'.Itu yang kadang-kadang kalau ibu bapa bekalkan pada anaknya yang tinggal di asrama,"Nah,ayah bekalkan 'Maggi'". Bila di belek,bukan jenama Maggi,tetapi mungkin 'Cintan'.

Jika produk penambah perisa,bagaimana pula? Rasa-rasanya ada atau tidak produk lain selain ajinomoto yang kita tahu?

Sebenarnya ada juga makanan di Malaysia yang berjaya di jenamakan,ada yang di namakan dengan nama pemilik dan nama tempat.Sebagai contoh Sate Sahmuri dan Mee Bandung Muar.

Zaman muda dulu,ada seorang rakan bertanya,"Wei,kau ada badminton tak?" Aku menjawab sinis,"Kenapa?kau hendak main raket ke?".

Entri kali ini,hanya coretan semata-mata untuk membuatkan diri ini berfikir.

~ Dekat di hati ~

1 Comments:

Anonymous miss DHearty said...

yes dekat D Hearty..hehehe..

ayat2 yang last buat akak tersenyum sendirian..tahniah tulisan yang banyak ilmu yg disampaikan dengan cara yg mudah & santai...

Tahniah yer

3:23 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home