Tuesday, February 13, 2007

Belajar dari kegagalan v.2

Aku pernah gagal...

Semua kejadian buruk dan baik mempunyai hikmah, begitu juga dengan kegagalan. Oleh itu, aku perlu kenal pasti apakah punca sesuatu kegagalan itu. Jadikan ia sebagai tips atau pun panduan untuk aku keluar dari semua kegagalan tersebut.

Selain sebagai ilmu, kegagalan juga boleh menjadi cermin untuk aku menilai kembali ke atas tindakan yang pernah dan akan aku lakukan. Kesempurnaan itu hanya boleh diperoleh sekiranya manusia sering menilai kembali dirinya atau muhasabah diri. Dengan memiliki kegigihan setiap cabaran pasti dapat ditempuhi dengan baik. Segala cabaran yang mendatang dapat ditempuhi dengan lebih berhati-hati.

Belajarlah dari teman yang pernah mengalami kegagalan, kerana mereka lebih tahu cara untuk mengatasi sesuatu kegagalan. Kesannya kita akan berasa lebih mudah dalam mencari penyelesaian untuk keluar dari sesuatu masalah.

Justeru itu, aku perlu pupuk kemampuan diri untuk bangkit. Tidak semua usaha mendatangkan kebahagiaan. Namun bila dorongan di dalam diri berkembang, ia akan membuatkan aku bangkit dari kegagalan dan mampu menerima sebarang dugaan sebagai dorongan untuk terus berjuang dalam usaha meraih kebahagiaan.

/* Setelah kesulitan pasti akan datang kemudahan dan kelapangan pasti akan datang setelah adanya kesulitan. Sedarlah, bahawa keadaan seseorang itu tidak akan tetap selamanya sebagaimana hari-hari yang sentiasa berputar. */

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home