Friday, April 17, 2009

TAKUT GAGAL SEBELUM BERTINDAK

Aku berkesempatan kerja di kedai kereta tepakai. Aku menjawat jawatan sebagai Sales Executive, bunyi je gempak, padahal salesman cikai je :)

Hari pertama aku kerja,pakai segak la konon. Tapi,aku rasa macam kerja di bengkel pula. Sebabnya,aku ke kiri, terkena minyak gris,aku ke kanan minyak, ke belakang minyak, ke depan pun minyak..bersepah. Habis waktu kerja, habis baju dan seluar terkena minyak..dah tak segak.

Hari keduanya,aku dah tahu tempat mana yang berminyak,Oleh itu, aku cuba elakkan dari terkena baju aku..Tapi habis waktu kerja, ada juga minyak yang melekat.

Hari seterusnya, aku lebih berhati-hati.Akhirnya bejaya juga aku mengelakkan dari terkena minyak lagi untuk hari-hari yang mendatang.

Persoalannya,kenapa aku cerita di sini? Sebabnya hendak kongsi pengalaman. Macam dalam kehidupan kita sehari-hari.Kalau kita gagal atau jatuh, janganlah pula cepat putus asa.Jangan terlalu fobia untuk menempuh jalan yang serupa, walaupun kita pernah gagal di tempat yang sama.Kita ada pengalaman,pandai-pandailah guna pegalaman yang kita ada. Kalau pun kita sendiri tiada pengalaman, tak salah kita menimba pengalaman dari orang yang terdahulu atau orang di sekeliling kita.

Dalam kehidupan ini, kita ada dua pilihan iaitu gagal atau sukses.Yang pasti, semua orang akan memilih untuk sukses. Tapi, tak siapa yang dapat menolak jika kegagalan masih menghampiri diri,padahal sudah berusaha sebaik mungkin.Kegagalan merupakan hal yang manusiawi, kerana tidak semua manusia mampu mencapai keberhasilan.Ramai orang yang sangat trauma pada kegagalan. Padahal,ada beberapa orang yang 'TAKUT GAGAL SEBELUM BERTINDAK'.Sikap inilah yang membuatkan mental kita tidak berkembang.

Di zaman yang semakin kompetitif ini, orang-orang yang mampu bertarung melawan zaman hanyalah orang-orang yang percaya diri, agresif, sedikit nekad, pandai bicara, dan memiliki 'performance' yang bagus.Orang yang berilmu,tapi tidak pandai menrefleksikan kepandaiannya,maaf saja,pasti sukar mencapai sukses.

Tidak takut gagal sama dengan dengan percaya diri. Sikap ini merupakan modal dasar seseorang untuk mencapai sukses. Kerana orang yang percaya diri dan tidak takut gagal adalah orang-orang yang menghargai kemampuannya. Kerana, orang yang takut gagal dan tidak percaya diri hanyalah orang-orang pengecut yang selalu meragukan kemampuan dirinya. Percayalah jika kita percaya diri, orang akan tertarik memperhatikan kita. Dan di saat orang memperhatikan kita, inilah saatnya bagi anda untuk tunjuk kemampuan.

Ada baiknya kita mengisi hari-hari kita dengan kegiatan yang bekualiti,kita tak akan menghasilkan apa-apa dengan hanya termenung diri. Cuba kita perluaskan pergaulan kita,jika hanya mengurung diri,tak siapa tahu yang kita ni pandai.Kita jangan takut dikritik,apabila mendengar kritikan,kita bisa memperbetulkan kekurangan diri.

Tapi jika kita masih gagal juga, bererti ada hal-hal di luar kuasa kita. Jangan patah semangat, jadikan kegagalan itu sebagai cermin untuk menuju sukses, yang penting jangan berhenti berusaha dan juga berdoa.

~ Semoga Sukses Dengan Keredhaan ~

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hi.

i really like ur post.

ur such a positive person.No wonder
ur face awet Muda.

Sampaikan salam buat isteri saudara.

She's such a nice and kind person.

11:18 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home