Sunday, April 26, 2009

Duit Belanja

Ketika aku sekolah rendah agama, aku dapat duit belanja RM 0.30. Cukup untuk beli mee goreng atau nasi lemak dengan harga RM 0.20 dan air sirap RM 0.10.

Setiap kali pergi sekolah aku dibekalkan dengan masakan mak.Jadi duit belanja tu, boleh aku beli jajan yang terdapat di pintu belakang sekolah.Bukan setiap hari 30sen tu akan habis,aku akan simpan untuk hari esoknya. Motifnya boleh beli air teh ais,atau teh o ais limau yang di jual khusus untuk ustaz atau ustazah. Harganya 30sen, jadi siapa yang dapat beli teh ais tu suatu kenikmatan dan kemewahan.

Aku sekolah agama waktu pagi,sebelum pergi sekolah tu aku akan salam dan cium mak,sekali sekala je dapat salam ayah kalau ayah tak kerja. Perangai aku,dah pakai kasut siap-siap dulu baru jerit panggil mak. "Mak nak pergi sekolah dah," jerit aku dari muka pintu. Setiap pagi,mak aku akan keluar dari dapur melayan kerenah anak sulungnya tu,dan setiap kali itulah dia akan mengomel,"lain kali salamlah dulu,baru pakai kasut". "Nak duit 'jebelan'," balas aku. Perangai kedua aku.suka cakap bahasa terbalik, duit 'jebelan' tu duit belanja.
"Mak takde duit kecil,minta ayah,"balas mak.
Ayah aku baru bangun tidur,seluk sakunya terus bagi duit pada aku.Bila naik bas je,aku pun tengok duit belanja,patutlah rasa semacam kocek aku,rupanya bukan 30sen, tapi RM1.10. Ayah aku tersalah bagi,bentuk 20sen dengan syiling seringgit lebih kurang sama.Macam kena loteri aku.Masa rehat,aku belanja sakan,teh ais,jajan sudah pasti aku beli.

Keesokkan paginya,aku cakap dengan ayah,"ayah tersalah bagi duit semalam,duit tu abang dah habiskan".
"owhh,patutlah minta duit belanja kat ayah hari ini,harap ayah tersalah bagi lagilah tu",balas ayah.

Hari itu je ayah tersalah bagi duit belanja,lepas tu ayah tak silap lagi.Sekali tu aku je merasa RM 0.30 sen jadi RM 1.10sen.

~ Peluang datang sekali ~

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home