Monday, April 20, 2009

Selamat Hari Isnin

Hari Isnin (Monday dalam Bahasa Inggeris) merupakan hari kedua dalam seminggu dan terletak antara Ahad dan Selasa. Perkataan Isnin itu berasal dari Bahasa Arab, yang bermakna dua, iaitu hari kedua dalam seminggu. Namun begitu, di sesetengah tempat di Eropah, Isnin dianggap sebagai hari yang pertama.

Walau bagaimanapun, kebanyakan orang bersetuju bahawa hari Isnin adalah hari pertama bekerja dan bersekolah .Jadi, sesetengah orang mungkin mengalami rasa malas atau "sakit" pada hari ini. Garfield, seekor kucing kartun yang popular, juga bencikan hari Isnin.

Motivasi hari Isnin.
Kalau kita hendak tengok hari apa orang yang akan berpakaian paling kemas, pasti pada hari Isnin.Baju dan seluar di gosok kemas,kalau ada baju baru,hari Isnin akan menjadi pilihan untuk digayakan. Hari Ahad malam Isnin masing-masing sibuk nak gosok baju untuk esoknya.Baju dan seluar tu kalau gosok,memang tenyeh kuat-kuat saterika,supaya nampak memang bergosok.

Kalau baju dan seluar tu, memang aku gosok siap-siap seawal hari Sabtu lagi. Kasut sekolah tu memang dah siap berkapur cap Bata. Kalau kasut yang di sidai terjatuh dari ampaian,ada tercalit kotor sikit,memang aku kapur semula kasut tu.Kasut sebelah kiri yang terkotor,kiri kanan aku kapur balik.Punyalah semangat. Dalam beg sekolah tu,memang dah masukkan buku-buku untuk jadual hari Isnin, kalau hari biasa tu,selepas Suboh baru terkial-kial nak semak jadual.

'Krinngg...kringg...kringg'.Jam 7.30 tepat,loceng sekolah berbunyi.Masing-masing berkumpul dalam dewan untuk perhimpunan,nama dewan sekolah aku,Dewan Mustika. Berbaris panjang,sesak. Hari Isnin, hari paling pantang, pantang kalau kasut terpijak. Kalau ada kawan terpijak kasut kita,rutin biasa bongkokkan badan, dan bersihkan guna tangan,maklumlah kasut tengah putih bersih. Kalau masa sekolah rendah,kalau kasut kita terpijak,kita pijak balik kasut kawan kita tu, baru adil dan puas hati ;p.

Tiba hari Selasa,Rabu dan seterusnya,aku dah tak berapa ambil pusing pasal kasut putih lagi.Kalau tiba Pendidikan Jasmani dan Kesihatan,hari klimaks kasut berlapuk haruk! Hujan atau panas tak kisah,janji dapat main bola, itulah subjek yang ditunggu-tunggu setiap minggu.

Begitulah rutin setiap minggu,walaupun waktu kerja aku tak menentu sekarang,aku tetap terasa hari Isnin tu hari pertama bekerja. Kalau aku 'off day' hari Rabu,bila pergi kerja terasa macam hari Khamis tu macam hari Isnin pula. Jadi, motivasi aku pergi kerja pada hari itu pun,macam hari pertama juga;)

Pejam mata dan renunglah diri, kalau kita perlu melakukan ANJAKAN PARADIGMA, maka lakukan segera, tapi manusia tetap manusia.. sukar untuk berubah kerana kita selalu beranggapan kita lebih baik... adakah dengan merasakan itu kita sememangnya terbaik?

~ Jumaat tetap penghulu segala hari ~

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home