Tuesday, April 28, 2009

Dunia Friendster

SEJARAH FRIENDSTER.

Friendster ialah perkhidmatan rangkaian sosial internet. Laman ini ditubuhkan di Mountain View, California oleh Jonathan Abrams pada 2002.

Friendster ialah perkhidmatan rangkaian sosial terkenal sehingga sekitar bulan April, 2004 apabila MySpace mengambil alih dalam jumlah halaman dilihat, menurut Nielsen//NetRatings.Friendster juga menerima persaingan daripada semua-dalam-satu laman web seperti Windows Live Spaces, Yahoo! 360, dan Facebook.

Di dalam friendster, ahli boleh melihat profil sahabat-sahabat mereka dan boleh menjadi sahabat kepada ahli friendster yang lain.Selain itu ahli juga boleh menghantar mesej, gambar, testimonial, memberi komen, buletin, blog,forum serta boleh memasuki mana-mana kumpulan (group) yang diminati, dan banyak lagi aplikasi yang menarik.

Friendster adalah di antara syarikat yang popular. Kejayaan Friendster kemudiannya membawa kepada penubuhan MySpace pada bulan Julai 2003. Oleh itu,pada tahun 2003, Google telah cuba untuk membeli kompeni Friendster pada harga USD 30 juta. Namun demikian, Jonathan Abrams telah menolak tawaran lumayan Google.

Ramai pihak berpendapat bahawa tindakan beliau agak kurang bijak. Ini kerana jika beliau menjual Friendster kepada Google dengan harga yang ditawarkan itu, iaitu USD 30 juta, beliau akan mendapat kekayaan dengan cepat,kerana tawaran tersebut datang selepas setahun penubuhan friendster.Jika beliau menerima tawaran tersebut, Google boleh menyuntik lebih banyak teknologi, kemahiran dan pengalaman ke dalam Friendster. Ini seperti mana yang berlaku apabila Google membeli YouTube pada harga USD 1.6 bilion pada tahun 2006, iaitu 20 bulan selepas YouTube ditubuhkan.

Disebabkan strategi pemasaran yang lemah dan kelewatan memperkenalkan teknologi terbaru kepada pengguna, telah menjadi punca mengapa Friendster menjunam jatuh. MySpace yang pada dahulunya lebih merupakan klon kepada friendster telah berjaya mengatasi populariti Friendster. Pada 27 April 2009, populariti friendster terus merudum ke tangga 62, dibandingakna dengan Facebook(4),MySpace(9) dan Hi-5(25) dari segi jumlah pelawat yang melawat setiap hari.

~ Aku membuat rujukan di Wikipedia,alexa,inc dan crunhbase.~

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home