Monday, April 17, 2006

Halal dan Haram

Mind. Share. Power...
Itu adalah motto bagi program Smart Generation di TV3. Hari Sabtu yang lepas si pengacara program tersebut pergi 'interview' orang ramai di sebuah kompleks membeli-belah.

Dia minta respond dari orang ramai tentang tanda Halal JAKIM yang terdapat pada produk makanan. Semua orang ramai mementingkan tanda Halal tersebut termasuk Mawi..Tahniah aku ucapkan kepada mereka kerana patuh kepada ajaran agama yang mewajibkan makanan yang halal...

Aku terfikir adakah sensitiviti aku tentang logo Halal ini hanya pada produk makanan sahaja?
Bagaimana dengan diri aku?
Apabila sesuatu produk tiada logo Halal, pasti aku tidak mendekatinya, apatah lagi untuk membelinya..

Cuba aku diwajibkan letak logo di badan aku..logo Halal atau sebaliknya?

Cuba aku melakukan perkara yang haram, pasti tidak ada logo Halal di badan aku..dan sudah pasti tiada orang yang ingin mendekati diri aku.

Nasib baik tiada kewajipan untuk meletakkan logo di badan aku,tetapi ada kewajipan untuk menjauhi dan mengelakkan diri dari melakukan perkara yang Haram.

1 Comments:

Blogger NORDIN ABD RASID said...

Aku halal selepas itu..

7:02 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home