Tuesday, April 28, 2009

Dunia Sosial Internet

Persoalan yang timbul.

Ada beberapa sahabat yang bertanyakan pendapat aku,patut atau tidak kita padamkan akaun friendster,facebook atau sewaktu dengannya. Walaupun mereka minta 'pendapat' aku,tetapi helahnya supaya aku memberi jawapan tidak patut atas persoalan yang berkaitan. Ini mungkin pada mereka aku lebih berfikiran moden dan istilah KESYADIDAN aku bukan pada tahap 'Power Rangers'.

Untuk persoalan kali ini, aku tidak mahu memberi jawapan.Aku hanya ingin melontarkan pendapat dan idea sahaja.Memang setiap persoalan ada pro dan kontra, dan di sini kita perlu bincang bukan hanya secara relatif, tetapi perlu juga secara kolektif.

MENCARI SAHABAT

Bapak mentua aku yang berumur 63 tahun pun mempunyai akaun facebook. Aku rasa tak ramai golongan umur macam tu yang ada facebook selain daripada golongan politik atau berpengaruh.Aku sendiri pun tak layan facebook. Dia ada facebook bukan untuk popular,tapi untuk berkongsi pengalaman,rakannya bukan hanya di Malaysia,malah menembusi luar negara terutama Indonesia.Bulan Jun ni,dia akan bercuti di Indonesia. Nah,dia sudah pun ada kenalan di Indonesia, bukankah ini memudahkan bapak aku bila melancong ke sana. Sekarang ni pun bapak aku sibuk menghubungi kenalan facebook di Indonesia. Kenalannya juga bukan sahaja melayu,malah pelbagai bangsa. Dia juga mengambil kesempatan untuk menjadi rakan dengan ahli politik yang terkenal, dan yang menguntungkan dia bersahabat dengan golongan ustaz,contoh Ustaz Nasrudin tantawi dan Ustaz Hasrizal. Bapak menggunakan peluang yang ada untuk mengetahui jadual kuliah Ustaz-ustaz tersebut,bapak aku lebih 'update' dengan jadual kuliah di Surau atau Masjid hanya melalui kenalan di Facebook.

Friendster, facebook dan sewaktu dengannya, boleh di manfaatkan sebaik mungkin.Ada di kalangan sahabat aku, menjadikan medium tersebut untuk berniaga cup cakes. Rakan-rakan friendster boleh 'view' cup cakes pada profilnya dan membuat tempahan. Isteri aku baru mula untuk barang hantaran dan bunga tangan.Kawan sekolah aku berniaga beg tangan dan alat solek. Bukankah itu permulaan yang bagus, selain tolong kawan,harga pun boleh di runding. Kawan tolong kawan.

Ada juga yang mengambil kesempatan untuk bertanyakan alamat rumah untuk menghantar kad jemputan kahwin atau pun kad raya. Perkara ini tak perlu ulas panjang,kerana masing-masing akan melalui senario tersebut dan merasai pengalamannya nanti.

Gunakanlah Friendster secara ala kadar. Jangan melebihi kadar.Dan jangan fikir dengan ada beratus-ratus orang kawan di dalam senarai sahabat Friendster,menandakan kita sangat popular dan memiliki ramai kawan. Sahabat baik susah dicari.

Ada orang yang suka bermegah-megah dengan ramainya kawan yang mereka ada. Tapi betulkah kawan yang mereka ada itu benar-benar seorang kawan?
Kawan yang hanya bersama kita di waktu senang, itu tidak dinamakan kawan. Itu dinamakan parasit. Bukannya kita tidak pernah mendengar kisah sahih tentang persahabatan dunia moden. Dua orang ini siap pernah berbai'ah, atau pun taat setia. Tetapi apabila yang seorang lagi benar-benar di dalam kesusahan, tiba-tiba rakannya itu tidak mahu menolongnya. Ini kes kawan yang lari di waktu kita susah, belum lagi masuk bab kawan makan kawan, atau kawan tikam belakang.

Motor,kereta,parang,lilin adalah alat yang amat berguna tetapi memudaratkan jika disalahgunkan.
Ini termasuk komputer,pembaca yang membaca blog.Ada juga baik dan buruknya. Situasinya sama dengan melayari YouTube,jika kita pandai gunakan,kita beruntung. Kalau sebaliknya, merugikan dan mungkin berdosa. Kita kena belajar untuk menghargai dan menilai. Bukan hanya TAHU!

HUBUNGAN SOSIAL

Saya berpendapat, hubungan sosial melalui internet ini,kurang kualitinya. Kita boleh berjumpa kawan-kawan yang jauh atau dekat melalui internet 24jam sehari. Cuba kita bandingkan jika kita tidak berjumpa dengan kawan selama 5 tahun,dan kita bertemu setelah sekian lama di kedai makan hanya selama 1 jam.
Pasti kita akan terubat rindu dan kita dapat rasa betapa manisnya Ukhuwah yang terbina selama ini. Cuba kita sematkan dalam hati,dan nekad jika kita dapat jemputan kahwin rakan,atau pun kenduri kita cuba seboleh-boleh untuk mengahadirinya.Biarlah HARGA tol dan minyak RM20, tapi NILAI pertemuan dengan rakan-rakan dan saudara tidak ada harga.

Selain daripada friendster, kita juga diberi kemudahan 'chatting'.Kononnya friendster ni melalaikan,tapi chatting tak boleh tinggal. Virus chatting ni bahaya jika zaman belajar.Situasinya, dalam satu bilik di rumah sewa. Bilik tu ada 3 orang pelajar,masing-masing menghadap komputer,dan berchatting dengan rakan internet. Dok sibuk berchatting berjam-jam,rakan sebilik tidak pulak ditegurnya atau bertanya 'pekaba?'. Inikah persahabatan yang kita mahukan? Persahabatan yang kurang menghargai sahabat yang ada di sebelah?
Berchatting sampai ke petang,waktu riadah dilupakan.Perkara ini selalu dilupakan oleh pejuang-pejuang yang kental kononnya.Kalau tak beriadah macam mana badan nak cergas otak nak cerdas. Cuba berjogging atau main bola berjemaah.Badan sihat,kualiti persahabatan pun lebih erat.
Jika semakin ramai yang lebih suka bersosial di Friendster dan MSN Messenger berbanding di alam nyata. Tidakkah ini berlawanan dengan fitrah manusia?

MEMBUANG MASA

Jika ada golongan yang meninggalkan friendster atas dasar membuang masa,ada betulnya.Terutamanya pada golongan pelajar. Jika pelajar layan friendster selama 1 jam sehari.Bukan buat apa pun.cuma lihat profil orang-orang yang tak dikenali,merugikan masa tu satu.Keduanya kalau yang profil yang kita lihat pakai pakaian yang tak senonoh?Manfaat dunia tiada,apetah lagi manfaat akhirat,baik belajar masak karipap.

Tak ramai yang mampu untuk membaca Al-Quran,bezikir atau baca surat khabar sekalipun selama 45 minit.45 minit terasa seperti 45 jam apabila orang-orang yang berhati kotor membaca Al-Quran. Tetapi kita dengan mudah mampu melayari Friendster sekurang-kurangnya 45 minit setiap hari. Aneh bukan? Cuba kita fahami teori relativiti oleh Albert Einstein yang membawa maksud " jika kita meletakkan tangan di atas dapur yang panas selama beberapa minit,macam satu jam,tapi kalau kita duduk besama perempuan cantik sejam,terasa sekejap." Di antara friendster dan Al-Quran, mana di ibarat dapur dan mana satu perempuan cantik?

Jika ada dikalangan pelajar yang berniat untuk meninggalkan friendster,tidak ada masalah.Tapi jangan pula terjun ke MySpace atau Facebook pulak! Ada juga senario, di mana golongan ini meninggalkan dunia chatting kerana berpendapat membuang masa dan lagha,tapi dilayannya pula 'dowloand' torrent ni,download anime cerita tu,anime cerita ni!Matlamat kita akhirat, bukan dunia. Dunia adalah alat, dan akhirat itu matlamat. Maka gunakanlah alat-alat yang ada di dunia ini dengan sebaik-baiknya. Oleh itu, setelah kita menarik diri dari Friendster, fokuskan usaha kita pada perkara-perkara yang lebih membawa manfaat kepada diri sendiri dan orang lain.

Dunia sekarang semakin pesat membangun, teknologi semakin canggih,tapi adakah manusia semakin matang. Bukan teknologi yang menjadi masalah,tapi kematangan yang harus sekata dengan teknologi yang ada. Kita kena terima dan belajar perbezaannya,kenal pasti dan yang paling penting terima perkara tersebut dengan kapasiti agama dan kepercayaan kita.

Entri kali ini lebih kepada pendapat peribadi. Entri ini bukan mengeluarkan fatwa, hukum, atau pun pendirian yang mewakili mana-mana pihak.

Semoga kita semua semakin dewasa di dalam iman, amal dan taqwa kepada Allah. Dan moga-moga kita bertemu dengan seorang sahabat sejati yang dapat membantu kita dalam perjuangan di bumi Allah yang fana ini. Amin Ya Rabbal 'Alamin!

~ Friendster aku masih ada,tapi jarang-jarang aktif ~

2 Comments:

Blogger ^saifullah^ said...

bagus entry nih. klu rasa benda tu memberi faedah, why not.. teruskan je. TP klu dah melalaikan, xde unsur dak'wah, hanya bercerita hal dunia.. baik x payah. kita melancong kat dunia ni sementara je, bila da mati nti..x guna dah kawan2 yang ramai kat frenster tu.
psl bab delete frenster, laju je ramai yg bagi komen mcm2, tp klu bab amal ibadat, tahajud, dzikir mcm mana?
brapa byk masa kita ada untuk beribadat kpd Allah.
Allah x menjadikan kita untuk buang masa TP beribadat kpdNya.

//klu ada unsur2 dak'wah kat frenster, facebook, myspace.. bagus juga. So jadikan frenster ni satu tempat untuk beribadat.

12:02 PM  
Blogger zulu delta said...

This comment has been removed by the author.

1:12 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home