Sunday, May 10, 2009

Tipikal

Sejak dahulu lagi aku dok perhatikan telatah orang kita apabila menerima kunjungan tetamu. Perihalnya sama apabila kita bertandang ke rumah orang lain sebagai tetamu.

Apabila tetamu bagi salam,duduk,bertanya khabar serba sedikit. Tuan rumah pun minta izin,"Duduk ya,hendak pergi ke dapur sekejap." Kita sebagai tetamu pun menjawab dengan jawapan yang tipikal "Eh, takpe,takpe,tak perlu susah-susah."
"Alar,takpe,bukan ada apa pun, masak air je,"jawab si tuan rumah.

Selang beberapa minit.
Tuan rumah pun hidangkan air,mee goreng,kuih,buah,biskut,dan segala khazanah yang ada di hidangkannya pada tetamu.Punyalah kata tiada apa.Nah!habiskan makanan tu.

Si tetamu yang tadi kata tidak perlu susah-susah,datang sini bukan nak makan pun...
pejam celik,cedok sana,tambah sini,habis licin semua yang dihidangkan.

Bab berkemas aku paling suka.Memang ayatnya sangat-sangat tipikal.

Si tetamu pun kumpulkan pinggan mangkuk,cawan gelas yang di gunakan tadi.
"Eh,takpe,takpe,tinggalkan je atas meja tu,nanti saya boleh cuci.Tak perlu susah,tinggalkan je dalam sinki," sapa tuan rumah.Itu antara ayat-ayat yang berada di hujung bibir bila kita dalam situasi tersebut.

Amboi,baiknya si tetamu tadi siap nak tolong cucikan pinggan mangkuk walaupun ditegah oleh tuan rumah.

Perihalnya berbeza apabila berada di rumah sendiri.Yang tadi punyalah semangat hendak tolong cucikan pinggan mangkuk orang.Tetapi apabila di rumah sendiri,ayatnya ada sedikit perbezaan. Ayatnya bertukar menjadi, "Eh,takpe,takpe,susah-susah je,basuhlah takpe,basuhlah, tak kisah pun." Bukan diri sendiri yang nak cuci pinggan tu,orang lain pulak yang disuruhnya."Sila,silalah basuh pinggan tu,susah-susah je".

~ Di mana-mana pun,aku suka guna ayat yang terakhir tu..hehe. ~

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home